Terug naar: Instrumentarium
wit vlak
wit vlak PA en recording
pijl Microfoons
pijl Effectprocessor en equalizers
pijl Versterkers en luidsprekers
pijl Recording
pijl Overige randapparatuur
wit vlak
pijl Bassortiment
pijl Elektrische gitaren
pijl Akoestische gitaren
pijl Slagwerk
pijl Toetsen
pijl Blokfluiten
pijl Accessoires
wit vlak
wit vlak

Home » Instrumentarium » PA en recording


Microfoons


De Shure β 87A

1 maart 2004


De Shure Beta 87 is dé zangmicrofoon bij uitstek. De microfoon wordt veel gebruikt door professionele zangers en studio's vanwege de uitstekende eigenschappen en klankweergave. De 87A is de nieuwste versie.

Shure Beta 87A | Foto: Shure

Shure Beta 87A grafiek | Grafiek: Shure Shure (her)ontwerpt haar microfoons naar aanleiding van verzoeken van ge­bruikers. De slanke Beta 87A heeft hierdoor onder meer een iets dikkere behuizing gekregen.
De 87A is een eerste kwaliteit supercardioïde condensator zangmicrofoon met een uitzonderlijk stabiele frequentieweergave en een hoge SPL capaciteit (sound pressure level).

Uni-directionele microfoons als deze Shure boosten de lage frequenties bij 10-15 dB tot 100 Hz als de microfoon ongeveer 6 mm van de klankbron af staat. Dit fenomeen heet het nabijheid-effect en creeërt een warmer en krachtiger geluid. Om te voorkomen dat er te veel lage geluiden ontstaan bij close miking wordt de basrespons gelijkmatig afgebouwd.

De Shure Beta 87A werkt op fantoomvoeding.

Frequentiebereik: 50–20.000 Hz
Optimale impedantie: 800 Ω
Sensitiviteit: 2 mV/Pa/1 kHz
Max. SPL: 140,5 dB
Behuizing: aluminium; hardstalen gril (nikkel-chroom geplateerd)
Afmeting: ø 51×192 mm
Gewicht: 207 g
Aansluiting: XLR, gebalanceerd

serienr.
s/n
aanschafdatum
13-12-2003
aanschafprijs
€ 335,00
leverancier
Feedback

Terug naar boven


De AKG D330BT

1 maart 2004


AKG D330BT | Foto: AKG Acoustics
Eigenaar:
Course Flemming.

De niet meer leverbare D300 serie van AKG is speciaal bedoeld voor zang (en harmonica of saxofoon). De D330BT is een dynamische microfoon met "hypercardioïde polarisatie". AKG D330BT grafiek | Grafiek: AKG Acoustics
Met behulp van de twee driestanden­schakelaars kan de boven- en ondergrens van het frequentiebereik ingesteld worden, waardoor de karakteristiek van de microfoon naar keuze wordt gewijzigd (in totaal 9 variaties):
Bass control: 0, -15, -25 dB bij 100 Hz; Presence boost: 0, +2, +4 dB bij 4 kHz.

De D330BT heeft twee in tegenfase werkende akoestische transducers: de een neemt het geluid op, de ander pikt de ruis en bijgeluiden op. De compensatiespoel houdt het brommen tegen, dat doorgaans wordt veroorzaakt door magnetische straling.

Frequentiebereik: 50–20.000 Hz
Impedantie bij 1 kHz: 370 Ω
Sensitiviteit: 1.2 mV/Pa/1 kHz
Max. SPL: 128 dB
Behuizing: die-cast zink legering
(nikkel geplateerd)
Afmeting: ø 53×185 mm
Gewicht: 310 g
Aansluiting: XLR, gebalanceerd

Terug naar boven


De IMG Stage Line DM-2500

1 maart 2004


Deze microfoon is een kloon van de Shure SM-58 en is net zo degelijk. De Stage Line heb ik al vaak gebruikt in live-, opname- en repetitiesituaties en is een goede zangmicrofoon.

De DM-2500 is een dynamische unidirectionele microfoon voor zang en spraak.

IMG Stage Line is overigens een merk van Monacor International en is vooral gespecialiseerd in podium- en DJ-uitruistingen.

IMG Stage Line DM-2500 | Foto: Monacor International

Frequentiebereik: 30–18.000 Hz
Impedantie: 250 Ω
Sensitiviteit: 1.5 mV/Pa/1 kHz
Max. SPL: 120 dB
Behuizing: die-cast zink
Afmeting: ø 54×165 mm
Gewicht: 662 g
Aansluiting: XLR, gebalanceerd

Terug naar boven


De Superlux ECO H6A

26 mei 2004


Superlux ECO H6A Back electret condenser microphone | Foto: Feedback

Superlux is het "professionele" merk van Tenlux uit Taiwan (zie hieronder). De ECO H6A is een back electret condensator microfoon uit de Sonata Series van Superlux met een verrassend goede karakteristiek. Een back electret microfoon heeft de goede eigenschappen van de klassieke electret, maar niet het nadeel dat de spanning geleidelijk aan afneemt tot de microfoon 'op' is.

Diverse muziekhandelaren stunten met deze microfoon ("van € 89 voor € 20"), hetgeen bij veel muzikanten vraagtekens oproept bij de kwaliteit. Voor standaard gebruik - dus niet in een high-tech studio - is de H6A echter een prima microfoon (en ik heb echt geen aandelen bij Tenlux of welke muziekhandel dan ook). Ook op SynthForum.nl stonden lovende woorden.

De microfoon wordt door mij gebruikt voor het miken van de gitaar­versterker. De Superlux ECO H6A werkt op fantoomvoeding.
Frequentiebereik: 40–18.000 Hz
Optimale impedantie: 200 Ω
Sensitiviteit: -33dBV/Pa (22,4 mV/Pa)
Max. SPL: 136 dB
Behuizing: die-cast legering
Afmeting: ø 52×170 mm
Gewicht: 250 g
Aansluiting: XLR, gebalanceerd

serienr.
s/n
aanschafdatum
24-4-2004
aanschafprijs
€ 19,99
leverancier
Feedback

Terug naar boven


De Tenlux DM-938

1 maart 2004


Het Taiwanese Tenlux Electronics startte in 1987 met het bouwen van (microfoon-)onderdelen voor ondermeer Sony, Kenwood en Sharp. In 1993 begon Tenlux met het produceren van een eigen microfoonlijn en leverden zij daarnaast microfoons aan Sony, Sharp, Electrovoice en Behringer.

De DM-938 is een eenvoudige dynamische unidirectionele zangmicrofoon.

Ik heb twee exemplaren van deze microfoon. Eén wordt gebruikt door de drummer (voor de zang, wel te verstaan); de ander dient als reserve.

Tenlux DM-938 Uni-directional dynamic microphone | Foto: Feedback

Frequentiebereik: 80–15.000 Hz
Impedantie: 600 Ω
Behuizing: die-cast legering
Aansluiting: gold plated XLR

serienr.
s/n
aanschafdatum
13-12-2003
aanschafprijs
€ 40,00 p.s.
leverancier
Feedback

Terug naar boven


Effectprocessor en equalizers


De Behringer Virtualizer® Pro model DSP2024P

1 maart 2004


De Virtualizer van het Duitse Behringer is lange tijd een standaard geweest in veel studio's en bij P.A.-settings. In september 2001 lanceerde Behringer de opvolger: de Virtualizer Pro, een "high-performance 24-bit multi-engine effects processor". Het bouwjaar van ons exemplaar is maart 2002.
Behringer Virtualizer® Pro model DSP2024P | Foto: Feedback
De DSP 2024 heeft 71 effecten, de meeste in echt stereo. Behringer spreekt overigens niet van effecten, maar van algoritmen. Zo zijn er "virtual room" reverbs en delays, modulatie-algortimen, dynamics, psycho-akoestische effecten, equalizers, buizen- en versterker modeling, distortions en diverse speciale effecten als een 24-bits sampler (64 kHz), voice canceller en vocoder.

Per effect zijn maximaal zeven parameters in te stellen en is een hoog- en laag EQ in te stellen. De 24-bit Σ-Δ A/D en D/A-converters hebben een 64/128× oversampling.

De Virtualizer Pro heeft 100 fabrieksinstellingen en 100 vrije geheugensets.

Aan de achterzijde zijn - naast de MIDI in/thru/out - twee in- en uitgangen aangebracht, elk met een gebalanceerde XLR en een jacktoegang.

serienr.
L0170042147
aanschafdatum
3-10-2002
aanschafprijs
€ 159,00
leverancier
Feedback

Terug naar boven


De Sansui SE-1000 Stereo Graphic Equalizer

1 maart 2004


Sansui SE-1000 Stereo Graphic Equalizer | Fotograaf onbekend

De SE-1000 is een 2×7-bands stereo equalizer met de frequenties 60 Hz, 150 Hz, 400 Hz, 1 kHz, 2,4 kHz, 6 kHz en 15 kHz. Per frequentie kan ±12 dB bijgesteld worden.
Aan de equalizer kunnen maximaal twee (stereo-)bronnen worden aangesloten.

serienr.
507080724
aanschafdatum
14-12-1989
aanschafprijs
€ 89,85
leverancier
Maigret Utrecht

Terug naar boven


De Alecto GE-106 Stereo Graphic Equalizer

1 maart 2004


Ook de GE-106 - van het eveneens Japanse Alecto - is een stereo equalizer, zij het met 1×10-bands controls voor de frequenties 30 Hz, 60 Hz, 120 Hz, 240 Hz, 500 Hz, 1 kHz, 2 kHz, 4 kHz, 8 kHz en 16 kHz. Per frequentie ±12 dB.

Alecto GE-106 Stereo Graphic Equalizer | Foto: Frans de Meijer

De Alecto is door gitarist Auke Plat verbouwd om te dienen als gitaarequalizer. Omdat ik tevreden ben over het geluid van mijn Fender versterker, staat de EQ thans werkloos in de oefenruimte.

serienr.
s/n
aanschafdatum
begin jaren '90
aanschafprijs
schenking
vorige eigenaar
Auke Plat

Terug naar boven


Versterkers en luidsprekers


De Phonic Powerpod 1860II Powered Mixer

1 maart 2004


Phonic Powerpod 1860II Powered Mixer | Foto: Frans de Meijer

In klassiek mengtafelontwerp heeft de Powerpod 1860II veel handige toevoegingen, die niet op alle powermixers terug zijn te vinden.

De 1860II is een 2×300 watt powermixer (brug: 600W/8Ω) met twee limiters, 8 mono microfoon/lijningangen, vier stereo-ingangen en een 2T-ingang. De 8 mono-kanalen hebben elk een eigen +48V phantom powerswitch, zowel gebalanceerde XLR als ongebalanceerde jack-ingangen en een low cut filter om bij­geluiden te onderdrukken. Kanaal 1 t/m 12 heeft elk een piek-indicator, een gainregeling, een 3-band parametrische equalizer, een effectpot en een panner.

Kanaal van de Phonic Powerpod 1860II Powered Mixer | Tekening: Phonic

Alle kanalen (ook de laatste twee stereo-kanalen 13 t/m 16) hebben twee pre-fader monitor- en een volumeregeling, PFL en een on/mute schakelaar.
De Powerpod heeft 16 vooringestelde digitale effecten aan boord (DSP effects): reverbs, delays, echo, plate, flanger, 2 × chorus en 2 combinatie-effecten inclusief een effectfader. Een externe effectmodule kan eveneens aan de Powerpod gehangen worden.

Een 2×7-bands grafische equalizer (60 Hz tot 16 kHz; ±12 dB) is aanwezig op de eind­versterker.

Twee afzonderlijk regelbare (P.A.) monitor­uitgangen, een stereo Zone 2-uitgang met volumeregeling voor een volgende versterker, een stereo (studio) monitoruitgang, een mono-uitgang met eigen fader zijn aan de rechter­zijde te vinden.

Uiteraard is een masterfader aanwezig; de speaker-uitgang is voorzien van speakon connectors.

Phonic Powerpod 1860II Powered Mixer | Foto: Phonic

De hele mixer is compact vormgegeven en weegt net iets meer dan 20 kilogram. De Powerpod 1860II is mijns inziens echt een aanrader voor repetities en kleine optredens.

serienr.
SA122410
aanschafdatum
28-12-2001
aanschafprijs
€ 899,00
leverancier
Feedback

Terug naar boven


De Samson Resound RS215 en RS10 PA-speakers

8 december 2004


Bij mijn stukje over de Marlboro versterker staat een verhandeling over het belang van een goede symbiose tussen versterker, luidspreker en kabinet. Bijna vijftien jaar hebben wij gebruik gemaakt van een combinatie die die samenhang niet echt recht meer deed: een 1978-er LEM zanginstallatie met twee in 1975 gebouwde Dynacord D410 speakers.

Een upgrade was hard nodig. Eind 2001 werd de LEM vervangen door de prima Phonic Powerpod 1860II powered mixer en medio 2004 zijn, voor zo'n € 800, vier Samson Resound front of house-speakers aangeschaft.
De twee 2×15" fullrange speakers en de twee 10" sidefills worden voornamelijk gebruikt voor repetities met af en toe een optreden in een kleine zaal.

De firma Samson, die ook Hartke en Zoom fabriceert en distribueert, werd zo'n 15 jaar geleden opgericht door de zoon van muziekhandelaar Sam Ash. Sam's Son is vooral bekend van zijn (draadloze) microfoonsystemen, maar bouwt ook goede (zang)versterkers en speaker­systemen.

De Resound PA Speakers hebben een stevige geharmoniseerde behuizing met ruwstalen roosters, stoothoeken en een zwarte tapijtbekleding.

De Resound RS10 is een 2-weg fullrange speaker met een 10" woofer en een 1" hoorn met 44 mm compressiedriver voor de hoge tonen. De RS10 heeft een opgegeven RMS-vermogen van 125 watt bij een impedantie van 8Ω.
In de Musicmaker van november 2004 wordt de grotere broer van de RS10 besproken: de RS12M.

Samson Resound RS215 en RS10 PA-speakers | Foto: Samson

Enkele citaten: "Staande voor de 12M kon ik het volume flink opschroeven tot er een begin van feedback werd waargenomen, prima dus! Het laag van de speaker was voldoende en ook het hoog klinkt keurig. [...] De woofer produceert aardig laag zonder 'flubberig' te worden. De verstaanbaarheid, niet onbelangrijk bij monitors, is voldoende".

Ook de Resound RS215 is een 2-weg fullrange speaker, maar dan met twee 15" woofers en een 1" hoorn met 44 mm compressiedriver. De RS215 heeft een opgegeven RMS-vermogen van 350 watt bij een impedantie van 4Ω.

Zowel de RS10 als de RS215 hebben twee ¼" klink- en twee Speakon®-aansluitingen, waarmee doorlussen mogelijk is.

MEER INFORMATIE
- Powered Samson. Musicmaker 2004; 27(11): 47.

RS215
serienrs.
2154C0319
2154C0358
aanschafdatum
3-7-2004
aanschafprijs
2 × € 279,00
leverancier
Odeon Doetinchem
RS10
serienrs.
104C0413
104C0419
aanschafdatum
3-7-2004
aanschafprijs
2 × € 119,00
leverancier
Odeon Doetinchem
Skytec stands
serienrs.
n.v.t.
aanschafdatum
3-7-2004
aanschafprijs
2 × € 40,00
leverancier
Odeon Doetinchem

Terug naar boven


De Wharfedale Chevin XP

1 maart 2004


De Chevin XP is een oude serie van het Engelse Wharfedale. De 7"-speakers zitten in een gesloten behuizing en op de kast is niets anders terug te vinden als het serienummer.
Ook op het Internet heb ik niets kunnen vinden over de Chevins.
De Wharfedales hebben jarenlang bij mijn oma dienst gedaan als hifi-speakers. Thans gebruik ik ze als studio-monitor in de oefenruimte.

Wharfedale Chevin XP | Foto: Frans de Meijer


serienr.
122174 & 122185
schenkingsdatum
2002
prijs
schenking
F. de Meijer (Soeminah)
26-1-1905 - 29-1-2001

Terug naar boven


De Bose 301 Music Monitor-II

1 maart 2004


Bose 301 Music Monitor-II | Foto: Bose

De Bose 301 Series II "Direct-Reflecting" luidsprekers waren in de jaren '80 in veel huiskamers terug te vinden. In de huiskamer gaat mijn voorkeur meer uit naar mijn Warfedale CD70-2 speakers, maar de 301's zijn prima monitoren voor in de oefenruimte.

De boxen zijn asymmetrisch opgezet - ze zijn ook apart gelabeld als 'links' en 'rechts' - en hebben een apart compar­timent voor twee 3" tweeters. De 8" woofer heeft een basreflex.

Het frequentiebereik van de 301 ligt tussen de 1,5 en 2,5 kHz; de nominale impendantie is 8Ω. Maximale RMS per speaker is 75 watt.

serienr.
334651
aanschafdatum
± 1983
aanschafprijs
onbekend
leverancier
onbekend

Terug naar boven


Recording


De Tascam Portastudio 424

1 maart 2004


De Portastudio 424 is zowel een viersporen "multitrack master" cassette­recorder als een volledige 8×2 mixer.

Er zijn vier mono 50kΩ microfoon/line-ingangen en een stereo 10kΩ ingang. Dynamische microfoons, gitaren of keyboards zijn rechtstreeks in te pluggen, maar een koppeling met de lijnuitgangen van bijvoor­beeld de powered mixer is ook mogelijk.
Twee line out L&R/tape out, een sync in/tape out en een sync out/tape out zijn op de achterzijde aangebracht. De ingangen zijn 5kΩ en de uitgangen 1kΩ bij een impedantie van 10 dBV.

Tascam Portastudio 424 | Foto: Frans de Meijer
Eigenaar: Course Flemming.

De 424 heeft een effect send/return en een hoofdtelefoon­aansluiting, beide met een masterregeling. De kanalen 1-4 hebben elk een parametrische equalizer (10 kHz, 100 Hz) , een effect- en een panningpot. De dbx ruisonderdrukking is van het Type II.

De snelheid is variabel instelbaar in hoog (9,5 cm/sec.), normaal (4,8 cm/sec.) of laag (2,4 cm/sec.). Met de pitch control is nog ±12% bijstelling mogelijk.

Tascam is overigens een onderdeel van het Japanse TEAC Professional Division.

serienr.
221501
aanschafdatum
onbekend
aanschafprijs
onbekend
leverancier
onbekend

Terug naar boven


Overige randapparatuur


De Pioneer CLD-160K LaserKaraoke speler

1 maart 2004


Pioneer CLD-160K | Foto: Jockey Blomster

De Pioneer CLD-160K volgde in 1996 de CLD-150K op en was de enige (en laatste) dedicated Laser-Karaoke speler voor de Europese consumentenmarkt.
Ons exemplaar is gebouwd in januari 1998 en is de derde (en beste) CD-V speler die wij hebben aangeschaft.
De CLD-160K speelt CD-Videos, CDs en Laserdisks af - ongeacht PAL of NTSC.
Met de ingebouwde voice-killer ("One Touch Karaoke") is het mogelijk de zangstem uit bestaande CDs te filteren. Met behulp van de digitale pitch control kan de muziek 5 tonen hoger of lager worden weergegeven, zodat deze beter aansluit bij de zanger(es).

Op de Pioneer is een regelbare digitale echo aanwezig, maar zijn ook enkele presetgalmen mogelijk. De twee microfooningangen zijn afzonderlijk regelbaar.

serienr.
QA8405322 P
aanschafdatum
19-4-1996
aanschafprijs
€ 736,03
leverancier
Steenweg Utrecht

Terug naar boven


wit vlak
© F. de Meijer 2004 -